Vandaag is het Wereldkankerdag, met als thema ‘verder leven met kanker’

Hoe doe je dat, verder leven met kanker? Mentaal verandert er veel, de ziekte geeft spanning. Ook wanneer iemand is genezen blijft het vaak voor onzekerheid zorgen. Soms zijn er ook blijvende fysieke klachten bijwerkingen van de behandeling of operatie waar patiënten de rest van hun leven last van kunnen hebben.

Wij vinden het belangrijk dat we samen met de patiënt voorafgaand aan een behandeling al bespreken wat de verschillende mogelijkheden zijn. Want voor veel oncologische patiënten zijn tegenwoordig diverse behandelopties beschikbaar, elk met specifieke voor- en nadelen. Zorgverleners, medisch specialisten, maar veel vaker verpleegkundig specialisten, gaan met de patiënt het gesprek aan om uit te zoeken welke behandeloptie het beste past bij de patiënt. 

Het is dus belangrijk dat je als verpleegkundig specialist en/of medisch specialist de patiënt niet alleen goed uitlegt welke mogelijke behandelingen er voor hem of haar zijn, maar vooral ook wat de voor- en nadelen van elke optie zijn. En dat je vervolgens zo goed mogelijk probeert te achterhalen welke uitkomsten van de behandeling voor de patiënt het zwaarste tellen. Een zo groot mogelijke kans op overleving? Zo min mogelijk bijwerkingen? Welke zaken zijn voor die individuele patiënt het belangrijkste voor een zo goed mogelijke kwaliteit van leven? Op die manier kan de patiënt de voor- en nadelen van de verschillende opties afwegen en een beslissing nemen die bij zijn of haar levenssituatie past.

Still Wereldkankerdag 2025

Samen beslissen voor betere kwaliteit van leven na je behandeling

Samen beslissen betekent niet dat de patiënt per se zelf de knoop moet doorhakken ten aanzien van de keuze van behandeling. Collega Ellen Engelhardt, die in 2017 promoveerde op een onderzoek naar shared decision making bij borstkanker: “Shared decision making betekent dat de patiënt zeggenschap heeft in de keuze. Het maakt niet uit wie uiteindelijk de keuze maakt, als maar duidelijk is dat het de keuze is die zo goed mogelijk aansluit bij de wensen en behoeften van de patiënt. Daarvoor is het nodig dat er niet alleen informatie van de verpleegkundig specialist naar de patiënt gaat, maar ook andersom. Je probeert als zorgverlener in een gesprek, of soms in een aantal gesprekken, zo goed mogelijk erachter te komen wat voor de patiënt belangrijk is.”

Het moge duidelijk zijn: goede communicatie tussen zorgverlener en patiënt is cruciaal bij shared decision making. Verpleegkundig specialist Corinne Tillier: “Je moet je als zorgverlener altijd afvragen of de patiënt de informatie die je geeft over de voor- en nadelen van een behandeling wel heeft begrepen. Het is daarbij om te beginnen belangrijk dat je probeert erachter te komen hoe het is gesteld met de geletterdheid en gezondheidsvaardigheid van de patiënt. Dat geeft je enig houvast welke woorden je wel en niet moet gebruiken in je uitleg. En na je uitleg moet je controleren of de patiënt het heeft begrepen. Dan moet je niet vragen: ‘Heeft u het begrepen?’, want dan is het antwoord steevast ‘ja’. Je moet de verantwoordelijkheid bij jezelf leggen en bijvoorbeeld vragen: ‘Ik wil even nagaan of ik het goed heb uitgelegd. Kunt u het navertellen?’ Dan hoeft de patiënt zich niet te schamen als hij of zij de uitleg niet heeft begrepen.”

“Het is overigens voor bijna iedereen, hoog of laag opgeleid, heel lastig om statistiek of informatie over kansen te begrijpen en te vertalen naar de eigen situatie”, zegt Engelhardt. “Op zich helpt informatie over kansen wel bij het afwegen van de voordelen van een behandeling tegen de nadelen. Bijvoorbeeld dat de overlevingswinst stijgt met 1% extra, maar dat daarbij één op de vijf patiënten een ernstige bijwerking krijgt. Maar je hoort het al, ik zeg dan één op de vijf patiënten en niet 20%. Bij één op de vijf hebben de meeste mensen een beter beeld dan bij 20%.”

Deze website maakt gebruik van cookies

Op onze website plaatsen we cookies om het gebruikersgemak van onze website te verbeteren. Deze cookies zijn essentieel voor een goede werking van onze website.

Functioneel
[2]
  • Microsoft Clarity
    Door plaatsing van deze cookies krijgen wij als organisatie geanonimiseerd informatie over het gebruik van website en waar de websitebezoekers vandaan komen.
  • Virtuele tours
    Door plaatsing van deze cookie gaan we misbruik van deze content tegen.

Voorkeuren aanpassen