Second opinion

Een second opinion is een tweede mening over uw medische gegevens door onze specialist(en). Soms gaat dat over de voorgestelde behandeling. Het kan ook zijn dat er onduidelijkheid is over de diagnose en dat u onze mening hierover wilt. Bij een second opinion zijn de onderzoeken meestal al afgerond en is het behandelplan bekend. Een second opinion in het Antoni van Leeuwenhoek betekent niet automatisch dat uw behandeling wordt overgenomen.

Heeft u behoefte aan een tweede mening over uw diagnose of behandeling? Of wilt u de behandeling bij ons voortzetten? Dan kunt u zich laten verwijzen. Wij leggen u graag uit hoe dat werkt.

Een second opinion aanvragen

Dit zijn de stappen voor het aanvragen van een second opinion:

  • Stap 1: aanvraag

    U vraagt de verwijzing aan via het ziekenhuis waar u nu bekend bent. Zij zetten de aanvraag voor u in gang, of geven u de benodigde gegevens. 

    De benodigde gegevens zijn:

    • Verwijsbrief van uw arts
    • Medische gegevens
    • Contactgegevens van uw behandelend arts
    • Eventueel gegevens van een contactpersoon

    U kunt ook uw huisarts vragen om u te verwijzen. Dan duurt de aanvraag langer.

  • Stap 2: beoordeling

    Wij verdiepen ons in uw medische situatie. Wij wijzen zelf een medisch specialist aan u toe. Helaas kunnen we niet altijd rekening houden met uw voorkeur.

  • Stap 3: contact

    De benodigde zorg verschilt per persoon. Daarom plannen wij de afspraak in nadat uw medische gegevens zijn beoordeeld door onze specialisten. Zo'n beoordeling duurt ongeveer vijf werkdagen. Hierna informeren wij u verder over uw aanvraag.

    Meestal wordt u voor een second opinion uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek met een van onze specialisten. Dat kan op locatie of via telefoon of een videoconsult zijn. Soms wordt u niet uitgenodigd. Wij informeren u dan over de reden hiervoor. Het besluit om u niet uit te nodigen, vindt altijd plaats na een zorgvuldige beoordeling van uw medische gegevens.

Extra onderzoek

Na beoordeling van uw medische gegevens kan het zijn dat de specialist extra onderzoek wil doen. Wij nodigen u dan eerst uit voor dit onderzoek. Dat betekent niet dat de behandeling door ons wordt overgenomen. De zorg blijft -tijdens en na een second opinion- bij uw huidige ziekenhuis. U kunt de mogelijkheden voor een overname wel tijdens uw second opinion consult met de arts bespreken.

Hieronder leest u meer over de mogelijkheid tot overname.

Overname van behandeling

Bij een overname van behandeling neemt het Antoni van Leeuwenhoek uw zorg over van uw huidige ziekenhuis. Soms werken wij samen met een ziekenhuis bij u in de buurt, bijvoorbeeld als u ver moet reizen naar het AVL. Overleg met uw specialist of dit voor u mogelijk is.

Bij een verzoek tot overname beoordelen wij op basis van uw medische gegevens of het mogelijk is om u als patiënt over te nemen. Wij kijken hierbij onder andere naar de benodigde expertise, onze beschikbaarheid en of dit aansluit bij de benodigde snelheid van handelen. Totdat wij u hebben overgenomen als patiënt, blijft de zorg bij uw huidige ziekenhuis.

U kunt ook direct een overname aanvragen. Het is niet nodig om eerst een second opinion te laten doen, maar het mag wel. Na de second opinion kunt u alsnog de mogelijkheden voor een overname bespreken.

Veelgestelde vragen bij een second opinion

Hieronder vindt u de veelgestelde vragen en antwoorden bij een second opinion, of tweede mening.

Is uw vraag niet beantwoord? Onze Chatbot Anne helpt u graag.

Hoe kunnen we u helpen?

Wanneer vraag ik een second opinion aan?

Als u behoefte heeft aan een tweede mening over uw diagnose of als u advies wilt over (een deel van) uw behandeling. Een second opinion is een manier om meerdere opties te vergelijken. Ook beoordelen wij bij een second opinion of u in aanmerking komt voor een studie (trial). In Nederland heeft iedereen het recht om een second opinion aan te vragen.

Het beste moment voor het aanvragen van de second opinion is als alle onderzoeken zijn verricht, de uitslagen binnen zijn en het behandelplan met u is besproken. Wij hebben dan alle informatie die nodig is voor de second opinion. Ook kunnen wij dan in de beoordeling onze mening over het behandelplan met u bespreken.

Hoe werkt het aanvragen van een Second Opinion?

U verzoekt bij voorkeur uw behandelend arts om de aanvraag voor u in gang te zetten. Uw huisarts heeft over het algemeen niet alle gegevens die wij nodig hebben om uw medische situatie te kunnen beoordelen. Wij vragen die informatie dan alsnog op, waardoor de aanvraag meestal langer duurt.

Uw arts kan ons alle benodigde gegevens digitaal toesturen via de verwijzerspagina. Zodra wij alle benodigde informatie binnen hebben, worden uw gegevens door onze specialist(en) beoordeeld. Dat duurt ongeveer vijf werkdagen. Daarna kunnen we u informeren of en wanneer u wordt uitgenodigd voor een second opinion gesprek.

Hoe lang moet ik wachten op mijn Second Opinion?

De exacte wachttijd kunnen wij pas bepalen wanneer uw medische gegevens beoordeeld zijn door een specialist. De arts bepaalt namelijk of aanvullend onderzoek nodig is en welke specialist u het beste te woord kan staan tijdens de second opinion. De beoordeling van uw gegevens duurt ongeveer 5 werkdagen. Daarna informeert onze Backoffice Poliklinieken u over de exacte datum waarop u bij ons terechtkunt en/of eventueel aanvullend onderzoek plaatsvindt.

Op onze website vindt u de gemiddelde wachttijd voor de second opinion per kankersoort. Houdt u er rekening mee dat dit een richtlijn is en dat de daadwerkelijke wachttijd per persoon kan verschillen, afhankelijk van de medische situatie.

Kost een Second Opinion geld?

De meeste zorgverzekeraars vergoeden één second opinion per jaar. Toch raden we aan om uw zorgverzekeraar te vragen of uw onderzoek, behandeling of second opinion wordt vergoed. Als de second opinion wordt vergoed, verloopt de financiële afwikkeling via uw zorgverzekeraar.

Worden de kosten niet vergoed, dan vragen wij u om een voorschot van €500 te betalen. U kunt dit bedrag pinnen. De daadwerkelijke kosten berekenen we achteraf, die zijn afhankelijk van de geleverde zorg (bijvoorbeeld of er extra onderzoek nodig is). Onze afdeling zorgadministratie neemt in deze situatie contact met u op over de betaling.

Kan ik een second opinion ook vanuit het buitenland aanvragen?

Dat kan. Wij ontvangen alle documenten dan graag van uw behandeld arts uit het desbetreffende land. De documenten dienen altijd in het Nederlands of Engels te worden aangeleverd. Via internet vindt u medische vertaalbureaus die hierbij kunnen ondersteunen. Meer uitgebreide informatie over het aanvragen van een second opinion vindt u in onze Nederlandstalige folder en in onze Engelstalige folder.

Ontvang ik een bevestiging van mijn aanvraag?

Zodra wij de benodigde informatie voor uw aanvraag compleet hebben, sturen wij deze direct door naar onze specialist(en) ter beoordeling. U ontvangt hiervan geen bevestiging. Na de beoordeling van uw gegevens, informeren wij u verder. Dat is doorgaans 5 werkdagen na ontvangst van alle documenten. Wilt u weten of wij alle informatie hebben ontvangen van het verwijzende ziekenhuis of heeft u andere vragen over de status van uw aanvraag? Dan kunt u op werkdagen contact opnemen met onze Backoffice Poliklinieken via ons algemene telefoonnummer 020 512 9111.

Worden alle onderzoeken opnieuw gedaan?

Bij een second opinion maakt de specialist gebruik van de uitslagen van de onderzoeken die al zijn gedaan. Uw gegevens worden hiervoor vanuit uw eigen ziekenhuis naar het Antoni van Leeuwenhoek opgestuurd.

Het kan zijn dat onze specialist een onderzoek opnieuw wil laten doen. U ontvangt dan een uitnodiging voor dit onderzoek. De afspraak voor een second opinion kan daarom pas met u gemaakt worden nadat de medische gegevens zijn beoordeeld en wij weten of aanvullend onderzoek nodig is.

Word ik altijd uitgenodigd voor een afspraak?

Soms is dat niet zo. Dat kan zijn omdat wij het eens zijn met uw voorgestelde behandeling en hier geen aanvullingen op hebben, of omdat we vinden dat er een snelheid van handelen nodig is waaraan wij op dat moment niet kunnen voldoen. Er kunnen ook andere redenen zijn waarom een second opinion-gesprek niet plaatsvindt. U wordt hierover altijd door ons geïnformeerd.

Hoe verloopt een afspraak voor een Second Opinion?

Tijdens uw afspraak overlegt u met de specialist over uw medische gegevens. Uw afspraak kan via videoconsult zijn, of in het AVL. Soms vindt er lichamelijk onderzoek plaats en soms overleggen wij met uw behandelend arts(en). Ook kunt u vragen stellen. Het is handig om uw vragen thuis alvast te noteren, zodat u niets vergeet tijdens het gesprek.

Vaak geeft de specialist u aan het einde van het gesprek een advies. Het kan prettig zijn om iemand mee te nemen naar de afspraak of mee te laten luisteren tijdens het videoconsult.

Als tijdens het gesprek blijkt dat er aanvullend onderzoek gedaan moet worden, of dat er meer gegevens nodig zijn, krijgt u soms een tweede afspraak.

Hoor ik de uitkomst van een second opinion meteen?

Tijdens het gesprek met de arts van het Antoni van Leeuwenhoek krijgt u vaak meteen de uitslag. Soms lukt dat niet en worden uw gegevens besproken in een multidisciplinair overleg. Dat is een overleg waarbij artsen vanuit verschillende specialismen uw situatie met elkaar bespreken en gezamenlijk tot een advies komen. Dan kan het wat langer duren voordat u de uitslag hoort.

Wat als het second opinion advies afwijkt van mijn diagnose of behandelplan?

Het advies tijdens het second opinion gesprek kan afwijken. De behandeling wordt dan niet automatisch door ons overgenomen. Misschien dat u dit tijdens of na het gesprek met onze specialist wel overweegt. U kunt een eventuele overname meteen tijdens het second opinion gesprek bespreken, dan hoort u wat de mogelijkheden zijn.

Wij adviseren u ook om de afwijkende tweede mening ook met uw eigen behandeld specialist te bespreken. Misschien neemt uw huidige behandelaar ons advies over, waardoor de overname niet nodig is. U kiest zelf waar u behandeld wilt worden. Totdat de behandeling door ons is overgenomen door een ander ziekenhuis blijft de zorg bij uw huidige behandeld ziekenhuis.

Wanneer u de opties met elkaar wilt vergelijken, kunnen de volgende vragen u wellicht helpen:

  • Hoeveel is er bekend over de kans van slagen?
  • Worden de nieuwste technieken gebruikt?
  • Hoe groot is de ervaring van het behandelteam?
  • Brengt de behandeling ongemak met zich mee (kwaliteit van leven)?
  • Moeten u en uw naasten er ver voor reizen?
  • Hoelang gaat de behandeling duren?
  • Heeft u vertrouwen in de hulpverlener?
  • Is er een goede begeleiding?
  • Wordt de behandeling vergoed door de zorgverzekeraar?
  • Wat zijn de wachttijden?

Contactformulier

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden of wenst u meer uitleg? Stel uw vraag dan via onderstaand contactformulier aan het Centrum Patiënteninformatie. Onze medewerkers beantwoorden uw vraag dan binnen één werkdag. Zij zijn ook telefonisch bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur via 020 512 9111.
Deze website maakt gebruik van cookies

Op onze website plaatsen we cookies om het gebruikersgemak van onze website te verbeteren. Deze cookies zijn essentieel voor een goede werking van onze website.

Functioneel
[2]
  • Microsoft Clarity
    Door plaatsing van deze cookies krijgen wij als organisatie geanonimiseerd informatie over het gebruik van website en waar de websitebezoekers vandaan komen.
  • Virtuele tours
    Door plaatsing van deze cookie gaan we misbruik van deze content tegen.

Voorkeuren aanpassen